Browsed by
Måned: februar 2017

Dronetrøbbel med DJI Phantom 3 professional

Dronetrøbbel med DJI Phantom 3 professional

Hei på dere!

Jeg sier ofte at jeg ikke får flydd nok med Phantomen på grunn av lite sol pluss at jeg jobber når det er sol. Men da er det jo fint at jeg har fri når det er helg. Derfor tenkte jeg her forrige helgen at jeg skulle ta med meg dronen min ut og fly litt for å få noen blinkskudd av snøen. Jeg skriver egentlig mest dette innlegget for å kunne være til hjelp for andre som kanskje har dette problemet selv.

Jeg pakket ned dronen i dronesekken min, og dro avgårde til et område som det virket trygt å fly i. Jeg tok dronen opp fra sekken og skrudde på den som vanlig. Men når jeg hadde plugget i telefonen og skrudd på dronen så fikk jeg et problem! De ville ikke koble seg sammen! Jeg ble litt stresset og litt irritert over at den ikke ville virke nå som jeg hadde tatt meg tid til å ta den med ut for en aldri så liten svingom.

Noen av tankene jeg tenkte når jeg fikk problemene var:
» må jeg kaste dronen min nå?»
«nei, jeg har jo garanti på den enda!!»
«Men jeg kan jo prøve å fikse den selv først før jeg sender den på verkste!» 🙂

Her er problemet med dronen (som jeg hadde)

Det virket som om kontrollen og dronen hadde kontakt fordi jeg kunne bevege på kameraet med spaken. Men på skjermen på telefonen min sto det bare «remote controller signal weak». :S det var ingen forstyrninger i området siden jeg var på et ganske åpent område. Jeg prøvde å søke rundt på nettet etter løsning, men etter en stund måtte jeg bare gi bort og ta med meg dronen min hjem igjen.

Når jeg kom hjem søkte jeg mer på nettet og fant egentlig ikke svar på det jeg lurte på. Det sto at det kunne ha med firmware å gjøre, og at det kanskje var for gammel, så jeg prøvde å oppdatere til siste verjson. Det funket fint på dronen, men det gikk ikke så bra på kontrolleren. Jeg leste at jeg kanskje måtte degradere kontrolleren for å kunne oppgradere den igjen, så jeg prøvde det også. Ingenting skjedde. Det virker som om det kanskje var et problem med USB-inngangen på kontrolleren.

Løsning på droneproblemet mitt

Etter å ha fiklet med dronen, kontrolleren, og appen (DJI GO) i mange timer fant jeg ut at jeg kunne kontakte kundesørvis på DJI. det går ant å chatte med de på nett. Det var sånn jeg fant løsningen. Det tok litt tid, men vi fant ut at det var kontrolleren det var noe galt med. Det skjønte jeg jo egentlig da. Han ga meg beskjeden om å resette den, og hvordan jeg skulle gjøre det.

For å resette kontrolleren måtte jeg skru den på, og så holde inn fire knapper samtidig: c1, c2, og shutter knappen. til det kom et lite pip. Så skulle jeg skru den av igjen og så på igjen. Etter jeg hadde skrudd den på skulle jeg koble den til telefonen min. Det gikk fint, og da klarte den å oppdatere seg av seg selv. Så det eneste jeg trengte å gjøre var å resette den 🙂

Et par dager seinere flydde jeg med dronen igjen og alt gikk fint. Nå vet jeg iallfall hvordan jeg resetter den. Og nå vet du også det om du får samme problem!

Her er spesifikasjonene for de som måtte lure:

Dronen jeg har: DJI Phantom 3 professional
Kontroller nummeret: GL300C

Takk for nå!
Legg igjen en kommentar om du trengte den samme løsningen som jeg trengte for å løse problemet mitt med dronen!